LACOSTE

Het sleutelwoord is "krokodil". Sommige mensen denken aan twee rijen messcherpe tanden, anderen aan handtassen, weer anderen aan Kasperltheater op de kleuterschool. Als echter gevraagd wat het eerste bij je opkomt als je het woord krokodil hoort, dan antwoorden veel mensen: het Lacoste-logo! Het felgroene gestikte reptiel is het beroemde logo van het klassieke poloshirt, van de ongedwongen elegante stijl van de tennis- en golfspelers, het tijdloze Franse casual-chic. Kortom, het symbool van een klein cultmerk dat meer dan 85 jaar een stempel drukt op de sport- en modewereld.

Klik hier voor meer informatie!
106 Results

HET POLOSHIRT MET DE KROKODIL

"Ten eerste onderscheidt zich de elegante kleding daardoor dat ze geschikt is voor de situatie en de omstandigheden", aldus tennislegende René Lacoste in 1933. Het lid van het legendarische tennisteam van de jaren '20 was uitvinder en sporter. Voor een tenniswedstrijd knipte hij resoluut de lange mouwen van zijn sportshirt af en paste zo de vorm aan de functie aan. Een ingeving die van René Lacoste ook nog een ontwerper maakte en die een mijlpaal voor de tennisgarderobe zou betekenen. Het poloshirt met de korte mouwen was geboren en met hem het merk Lacoste.

DE LACOSTE-KROKODIL: HET BEGIN VAN EEN SYMBOOL

Het afknippen van de mouwen had echter nog niets met het toekomstige merklogo, de Lacoste-krokodil, te maken. Het komt inderdaad van de bijnaam "De alligator", die een Amerikaanse journalist aan René Lacoste gaf. Hij had gehoord dat zijn trainer hem voor een wedstrijd in 1923 voor de grap een dure koffer van krokodillenleer beloofd had als beloning voor het winnen van de Davis Cup in Boston. Het lag voor de hand om de naam "Alligator" als logo voor Renés poloshirt met de korte armen te gebruiken. En zo maakte het groene reptiel zijn intrede in de sportswearbranche.

HET PETIT PIQUÉ: ELEGANTIE VOOR HET OOG, COMFORT VOOR DE HUID

De vindingrijkheid van de tennisspeler René Lacoste beperkte zich echter niet tot het afknippen van de mouwen. Ook het materiaal van het poloshirt moest geperfectioneerd worden. Niet alleen vanwege het draagcomfort, maar ook om buiten de sport gedragen te worden. De eerste versie van de athleisure-trends? Zou kunnen. Want het typische poloshirt dankt zijn chic strakke look aan het Lacoste kenmerkende "Petit Piqué". Een door René Lacoste ontwikkelde breitechniek die van hoge kwaliteit wol op een ronde weefmachine speciale mesh maakt. Het resultaat is een zeer flexibele, sterke stof, die prettig aanvoelt en ook bij het sporten niet irriteert. Opslag, punt, set en overwinning!

FOCUS OP HET FRANSE SAVOIR-FAIRE

Het productieproces van het beroemde Lacoste-poloshirt is sinds de oprichting in 1933 in Troyes, de Franse textielhoofdstad, onveranderd gebleven. Het maken van een Lacoste-shirt bestaat nog steeds uit vijf stappen. Het weven van de petit piquéstof, het verven, het uitsnijden, het aanbrengen van het krokodillogo en tenslotte het samenvoegen de onderdelen. Zelfs het logo is tot in het detail van de hoogste kwaliteit. Voor een Lacoste-krokodil zijn 1600 handstiksels nodig. Het handwerk door experts betaalt zich uit, want meer dan 85 jaar is het Lacoste-shirt een blijvertje op de markt. Als je het goed beschouwt een waar kunstwerk.

TEAMSPIRIT IS BIJ LACOSTE DE BEDRIJFSFILOSOFIE

Het bleef voor René Lacoste niet alleen bij de liefde voor het tennisspel. Hij werd ook verliefd op de 13-voudige winnares van het Franse golfkampioenschap. "Door ons gemeenschappelijk doel hadden we een echte teamspirit". Zo beschreef de oprichter van Lacoste zijn verhouding en de gemeenschappelijk ontwerpwerkzaamheden met zijn vrouw Simone de la Chaume. Gezien hun enthousiasme voor balsporten was het vrij logisch dat hun dochter Catherine een succesvolle sportcarrière begon en na het winnen van de US Open en talloze toernooi-overwinningen nog steeds tot de beste golfspeelsters ooit gerekend wordt. De hartstochtelijke geestdrift zou ook naar de firma Lacoste overslaan. Het merk ondersteunt sinds 1933 tennis- en golfspelers die net zo van de balsport houden als de familie Lacoste en dezelfde sportgeest hebben. Mats Wilander, Guy Forget en Gustavo Kuerten zijn slechts een paar van de onvergetelijke internationale sportlegendes die nauw met Lacoste verbonden waren.

VAN POLOSHIRT TOT CATWALK

"We moeten steeds hopen dat we beter gaan spelen dan we ooit deden", zegt Lacoste. Een filosofie die ook door het merk gehanteerd wordt. Ze ontwikkelt zich ononderbroken verder, pakt actuele trends op, waagt nieuwe dingen en experimenteert. Daarbij blijft ze altijd trouw aan zichzelf. Tot op heden verbluffen de Lacoste-collecties op de catwalk met frisse, onverwachte ontwerpen die toch de klassieke Franse stijl van het merk eren. Net als de herfst-wintercollectie van 2019 die kort geleden in Parijs getoond werd. Op de catwalk waren lange jassen met rechte snit met vloeiende Marlene-broeken te zien, oversized poloshirts met sportieve petten, nieuwe interpretaties van kleurrijke gebreide poloshirtkragen. Zo kregen de overheersende kleurpaletten van crème en zandkleuren een opfrisser. De stijlbreuk met lange zijde jurken waarop de typische polo-slipovers in XXL gedragen werden, was bijzonder goed geslaagd. En overal tussendoor, hoewel op de catwalk niet in het groen, de kenmerkende Lacoste-krokokdil.

Geschlecht

MERK (1)

KLEUR

MAAT