Lacoste

Trefwoord "krokodil": velen denken aan twee rijen vlijmscherpe tanden, anderen aan handtassen. Maar wij denken onmiddellijk aan Lacoste's modieuze streetwear kleding. Meer informatie!

  • NIEUWSTE
55 resultaten
CLOSE

Geslacht

MERK (1)

MAAT

DE POLO MET DE KROKODIL

"In de eerste plaats wordt elegante kleding gekenmerkt door het feit dat zij past bij de situatie en de omstandigheden", zei tennislegende René Lacoste in 1933. Het lid van het legendarische tennisteam van de jaren 1920 was evenzeer een uitvinder als een atleet en, de vorm aan de functie aanpassend, knipte hij voor een tenniswedstrijd op onbehouwen wijze de mouwen van zijn sportshirt met lange mouwen af. Een flits van inspiratie die ook René Lacoste tot ontwerper maakte - en een mijlpaal zou betekenen voor de tennisgarderobe. Het poloshirt met korte mouwen was geboren en daarmee ook het merk Lacoste.

DE LACOSTE KROKODIL: DE GEBOORTE VAN EEN SYMBOOL

Het afsnijden van de mouwen had echter niets te maken met het toekomstige merklogo, de Lacoste krokodil. In feite komt het van de bijnaam "De Alligator" die een Amerikaanse journalist aan René Lacoste gaf. Hij had de coach van Lacoste horen grappen dat hij hem een dure koffer van krokodillenhuid beloofde als beloning voor het winnen van de David Cup in Boston voor een wedstrijd in 1923. De naam "Alligator" gebruiken als merklogo voor René's poloshirts met korte mouwen lag voor de hand - en zo vond het groene reptiel zijn weg naar de sportkledingindustrie.

DE PETIT PIQUÉ: ELEGANTIE VOOR HET OOG, COMFORT VOOR DE HUID

De vindingrijkheid van tennisser René Lacoste bleef niet beperkt tot het gebruik van een schaar op hemdsmouwen. Ook het materiaal van de poloshirts moest worden geperfectioneerd. Niet alleen omwille van het comfort, maar ook om ze geschikt te maken om dagelijks te dragen. De eerste vorm van de athleisure trend? Misschien. Want het typische poloshirt dankt zijn chique strakke look aan Lacoste's eigen "Petit Piqué". Een door René Lacoste ontwikkelde breitechniek waarbij katoen van hoge kwaliteit op een cirkelvormig weefgetouw tot een speciale maas verweven wordt. Het resultaat: een zeer soepele, resistente stof die aangenaam aanvoelt op de huid en geen irritatie veroorzaakt, zelfs niet tijdens het sporten. Serve, punt, set en winnen!

FOCUS OP FRANSE SAVOIR-FAIRE

Het fabricageproces van de beroemde Lacoste poloshirts is onveranderd gebleven sinds de oprichting in 1933 in Troyes, de Franse hoofdstad van de textiel. Tot op de dag van vandaag, bestaat de creatie van een Lacoste shirt uit vijf stappen: Het weven van de petit piqué stof, het verven, het knippen, het toevoegen van het krokodillen logo, en tenslotte het in elkaar zetten van de stukken. Zelfs het logo is van de hoogste kwaliteit tot in het kleinste detail: voor een Lacoste-krokodil zijn tot 1600 handsteken nodig. Vakmanschap dat loont: al meer dan 85 jaar is het Lacoste overhemd een blijvende favoriet op de markt - en, als je het goed bekijkt, een echt kunstwerk.

TEAMGEEST IS DE BEDRIJFSFILOSOFIE BIJ LACOSTE

René Lacoste is niet zomaar een liefdesrelatie met het tennisspel aangegaan. Hij was ook ingenomen met de 13-voudige winnaar van de Franse golfkampioenschappen. "Er was een echte teamgeest tussen ons vanwege ons gemeenschappelijke doel," zei de Lacoste-oprichter, terwijl hij zijn relatie en het ontwerpwerk beschreef dat hij samen met zijn vrouw Simone de la Chaume deed. Met zo'n enthousiasme voor balsporten was het geen verrassing dat hun dochter Catherine ook aan een succesvolle sportcarrière begon en, na het winnen van de US Open en talloze toernooioverwinningen, nog steeds een van de beste golfers van dit moment is. Een hartstochtelijke geest die ook weerspiegeld werd in het bedrijf Lacoste. Sinds 1933 ondersteunt het merk tennis- en golfspelers die evenveel van balsporten houden als de Lacoste familie en die dezelfde sportieve geest delen. Mats Wilander, Guy Forget en Gustavo Kuerten zijn slechts enkele van de onvergetelijke internationale sportlegendes die nauw verbonden zijn geweest met Lacoste.

VAN POLO SHIRT TOT CATWALK SHOW

"We moeten altijd hopen om beter te spelen dan we ooit eerder hebben gespeeld," zei Lacoste. Het is een filosofie die ook terug te vinden is in zijn merk. Het evolueert onophoudelijk, pikt in op actuele trends, durft nieuwe dingen te proberen, experimenteert - zonder zichzelf uit het oog te verliezen. Tot op de dag van vandaag verbazen de collecties van Lacoste op de catwalk met frisse onverwachte ontwerpen die niettemin een eerbetoon zijn aan de klassieke Franse stijl van het merk. Dat was het geval met de herfst-/wintercollectie 2019 van Lacoste, die net in Parijs werd getoond: Op de catwalk waren lange, recht gesneden jassen te zien met vloeiende Marlene-broeken, oversized poloshirts met sportieve petten, geherinterpreteerde polokragen in kleurrijke breisels die het overheersende kleurenpalet van crèmekleurige en camelkleurige tinten opfristen. Bijzonder succesvol: De stijlpauze van lange zijden jurken waarover typische polotruien in XXL werden gedragen. En altijd ertussenin, ook al is het niet in het groen op de catwalk: de typische Lacoste krokodil.