Veja

Design ontmoet duurzaamheid. Veja herdenkt de sneaker volledig. Meer informatie!

  • NIEUWSTE
171 resultaten
CLOSE

Geslacht

MERK (1)

MAAT

FOR OUR FUTURE.

DESIGN MEETS RESPONSIBILITY

Met ontwerpen uit de jaren '70 en de productkennis van morgen wil Veja zijn visie realiseren: de houding van de consument veranderen via eerlijke arbeidsomstandigheden en een transparante distributieketen. Leer hier meer over het merk.

VEJA

Sinds de oprichting van VEJA in 2005 heeft het merk een duidelijke missie: sneakers maken die geen compromissen sluiten tussen design, duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid.

Wat is de visie van het merk?

Het doel van het merk is duidelijk: duurzame sneakers maken die de tand des tijds doorstaan. VEJA neemt daarom meer tijd voor de productie van zijn modellen dan andere merken. De visie is om de ontwerpen lang te kunnen dragen en na 10 jaar nog steeds trots in de schoenen te staan. Om dit doel te bereiken, moet elke stap, van ontwerp tot materiaalkeuze en productie, grondig worden doordacht.

THE DETAILS MAKE THE DESIGN

Wat onderscheidt de speciale artikelen?

VEJA richt zich op sociale verantwoordelijkheid, eerlijke arbeidsomstandigheden en transparantie bij de productie van zijn 27 sneakermodellen tot nu toe. Sinds de oprichting van VEJA zijn de sneakers altijd op dezelfde plaats vervaardigd: in de staat Rio Grande do Sul in het zuiden van Brazilië. Mettertijd is er een echt partnerschap ontstaan tussen het merk en de fabriek. VEJA legt ook bij de keuze van de materialen veel nadruk op eerlijke handel en wil bijdragen tot het herstel van het evenwicht in de wereldhandel. Eerlijke handel is een van de drie fundamentele pijlers waarop VEJA is gebouwd. Katoen en rubber worden in Brazilië en Peru rechtstreeks van de producenten gekocht, zonder tussenpersonen. Bovendien vertrouwt VEJA op het gebruik van veganistisch imitatieleer.

"We besloten sneakers te produceren omdat dit product een symbool is van onze generatie en onze tijd. Het is ook een product dat, door zijn productie, distributie en gebruik, de grote thema's van de globalisering kristalliseert". - VEJA, 2020

VEJA

FOR OUR FUTURE.

VEJA BRENGT TRANSPARANTIE EN EERLIJKHEID: EEN DRAAI VAN 180 GRADEN VOOR DE SNEAKERINDUSTRIE

Sébastien Kopp en François-Ghislain Morillion staan open voor de grote uitdaging. In het begin van de jaren 2000 namen ze het op zich om de sneaker opnieuw uit te vinden. Niets meer. "We besloten sneakers te maken omdat ze symbool staan voor onze generatie en tijd?", zegt het tweetal. "Tegelijkertijd vertegenwoordigen zij, als product, de grootste problemen die de globalisering veroorzaakt in termen van productie, distributie en gebruik."? Dus de sneaker opnieuw uitvinden om er zoveel mogelijk winst uit te persen was uit den boze. In plaats daarvan hebben Kopp en Morillion twee pijlers voor hun nieuwe merk bedacht.

Design ontmoette sociale verantwoordelijkheid - en zette de twee direct op het vliegtuig naar Brazilië in 2003. Grondwerk. Om de basis te leggen voor een rechtstreekse bevoorradingsketen, ontmoetten zij eerst katoenboeren in het noorden en vervolgens rubbertappers in het Amazonegebied. Kopp en Morrillion wilden de sneakerbusiness op zijn kop zetten, transparante toeleveringskanalen creëren, eerlijk omgaan met hun leveranciers, en de verantwoordelijkheden van hun merk tegenover de maatschappij en het milieu nakomen. Plan opgesteld, bedrijf opgericht. In februari 2005 presenteerden de twee in het Palais de Tokyo in Parijs aan het publiek waar ze al jaren aan werkten. Veja werd geboren.

VEJA: EERLIJK X DUURZAAM X BEWUST

Het materiaal. Veja's productiekring is er op gericht. Het merk betrekt het rubber voor de zolen van zijn sneakers rechtstreeks van Seringueiro-gemeenschappen in het Amazonegebied. Enerzijds zorgt dit ervoor dat degenen die het meeste werk verrichten ook een eerlijk deel van de winst krijgen. Anderzijds bespaart de directe route water, uitstoot en energie. Daartoe gebruikt het merk biologisch katoen dat rechtstreeks van zijn Braziliaanse producenten afkomstig is. Wat leer betreft, daarentegen, doet Veja aan verzaking. Zware metalen zoals chroom, een traditioneel looimiddel, worden vervangen door Brand en het leer wordt uitsluitend met plantaardige methoden gelooid. Hierdoor wordt metaalverontreiniging van het grondwater voorkomen. Geen Veja-artikelen zonder milieuoverwegingen. Daarom kijkt Brand ook naar de straten van Sao Paulo en Rio de Janeiro. Het gebruikt daar ingezamelde plastic flessen om waterdicht gaas te maken voor de zolen van zijn sneakers, waarbij per paar drie gerecyclede plastic flessen worden gebruikt. Kleine schoen, grote impact.

VEJA AT KELLER X: EENVOUDIGE SNEAKER STIJL UIT FRANKRIJK

Alleen al het kijken naar de eigen verantwoordelijkheid zou Veja in een slechte positie brengen. De tweede pilaar ontbrak. Veja-producten vereisen beide, zowel een bewustzijn van sociale en ecologische kwesties als een oog voor het eigen uiterlijk. Dit is wat Sébastien Kopp en François-Ghislain Morillion ooit wilden. En dat is hoe het merk het vandaag de dag nog steeds toepast. Daarom doet Veja langer over zijn ontwerpen dan andere bedrijven, maar gaat niet overdrijven met het potlood. Eenvoudige straat stijl verslaat de opdringerige schreeuw om aandacht. In de Veja-shop vindt u eenvoudige, stijlvolle sneakers met een onmiskenbaar silhouet, in sobere kleuren. De grote "V" aan de zijkant dient altijd als stijlzegel. Bovendien is er een discrete belettering op de hiel. Genoeg. Voldoende. Allemaal gezegd. Heb je er zin in? Je kunt Veja online krijgen bij Keller x. In de Veja-shop vindt u minimalistische stijlen die er net zo goed uitzien op kantoor als tijdens een ontspannen etentje met de besties of tijdens een stadswandeling.

VEJA'S WEG NAAR DE PUBLIEKE OPINIE: ZONDER RECLAME, MAAR MET EEN HERTOGIN

Onnodige uitgaven besparen om noodzakelijke doelen intensiever te kunnen steunen. Bij Veja is het idee allang uit de planningscocon. In plaats van reclame te maken, investeert het merk liever in zijn materialen en producten. De Fransen ontdekten dat de grote merken ongeveer 70 procent van hun uitgaven in marketing investeren. Te veel, dachten ze, en ze sneden volledig in het reclamebudget. Veja geeft geen cent uit aan reclame. Mogelijkheid.

Op die manier kan het merk zijn budget concentreren op de productie zonder dat het nauwelijks betaalbare producten naar Veja-winkeliers hoeft te sturen. Voor de productie van Veja's aanbod is vijf tot zeven keer meer geld nodig, gezien de sociale en milieumaatregelen. De kosten in de winkel? Niet hoger dan andere merken. Wat dit mogelijk maakt is het gebrek aan reclame. Vooral omdat het toch niet meer nodig is. Het nieuws over de beurssneaker heeft zich ook zo intensief verspreid dat zelfs Meghan Markle, nu hertogin van Sussex, al een paar Vejas heeft gedragen voor een wandeling. Haar keuze viel op de Veja V-10, een van de populairste modellen van het merk.

INGETOGEN ELEGANTIE À LA VEJA

Het eenvoudige maakt het gemakkelijk. In plaats van te zoeken naar het exact passende patroon, de exact passende kleurencombinatie, maakt het uw outfit op een subtiele, stijlvolle manier af. Dit is precies wat Veja heeft geperfectioneerd. De ingetogen stijlen passen zowel bij jeans als bij chino's of rokken. Hoodie? Trui? T-shirt? Shirt? Alles is mogelijk. Zelfs voor een chiquere gelegenheid die je toch wilt combineren met een paar relaxte sneakers, is het aanbod van Veja perfect.

VEJA X NORSE PROJECTS X LACOSTE

Eenvoudige parka's, monochrome truien, hoodies en shirts. Norse Projects brengt Scandinavisch understatement naar de straat, Veja Franse designkunst naar uw sneakercollectie. Een stijlalliantie recht uit de hemel. Wat niet wil zeggen dat je niet volledig Frans kan blijven: combineer "V" en krokodil. Want relaxte stijlen van Lacoste zijn niet minder geschikt voor een gezamenlijke streetrunway-excursie met je Veja sneaker.